1. مشتري صدور بيمه‌نامه‌ بدنه ، درخواست خود را طي نامه‌اي، با تكميل فرم صورت مشخصات وسايل نقليه موسسات دولتي براي بيمه‌بدنه ويا تكميل فرم پيشنهاد بيمه بدنه وسيله نقليه به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه تحويل مي‌دهد.
  2. مشتري جهت بازديد اوليه به پاركينگ فرستاده مي‌شود. كارشناسي بازديد اوليه از موردبيمه جهت صدور بيمه‌نامه بدنه الزامي است و پس از تاييد مدارك و انجام مراحل، علاوه بر صدور بيمه‌نامه بدنه براي موردبيمه سند بيمه ‌بدنه‌ اتومبيل نيز صادر مي‌شود.
    چنانچه بيمه گزار قبل از پايان مهلت اعتبار بيمه بدنه مجددا براي سال بعد اقدام به خريد بيمه نامه نمايد نيازي به بازديد اوليه نمي باشد . اما اگر تاريخ اعتبار بيمه نامه پايان گرفته و مشتري پس از پايان مهلت بيمه اقدام به خريد بيمه نامه مجدد بنمايد لازم است كه اتومبيل وي توسط كارشناس مجدداً بازديد و سلامت مورد بيمه تاييد شود.
  3. مشتري پس از واريز مبلغ حق‌بيمه، “فيش واريزي” را به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه تحويل داده و گواهي دريافت “حق‌بيمه” صادر مي‌شود..

رشته بدنه به دو صورت صادر مي شود كه عبارت است از:

  1. خصوصي
    در صورتيكه بيمه‌گزار تعداد محدودي خودرو را بخواهد بيمه بدنه نمايد، معمولاً به ازاي هر خودرو يك بيمه‌نامه مجزا صادر مي‌شود.
  2. دولتي
    در حالتيكه بيمه‌گزار قصد داشته باشد تعداد زيادي از خودروهاي خود را بيمه بدنه نمايد، شركت بيمه جهت تسهيل اين كار، قراردادي با بيمه‌گزار منعقد كرده و براساس آن كل خودروها را تحت پوشش بيمه قرار مي‌دهد. به همراه قرارداد يكتايي كه منعقد مي‌شود، براي هريك از خودروها كارت بيمه صادر مي‌كند. جهت تمديد اين نوع بيمه نامه ها به دليل كثرت تعداد خودروها، فقط تغييرات توسط بيمه گزار اعلام مي شود و به صورت موردي در سيستم، اصلاحات انجام مي شود.
  • گواهينامه
  • كارت انتظامي و سند مالكيت اتومبيل
  • پركردن فرم پيشنهاد، مشخصات بيمه گزار
  • گزارش كارشناسي بازديد اوليه
  • فيش واريزي حق بيمه

هنگام تمديد بيمه نامه چنانچه سال قبل و يا سالهاي قبل خسارتي به اتومبيل وارد نشده باشد تخفيفاتي به شرح ذيل داده خواهد شد :

  • يك سال عدم خسارت : ۲۵% تخفيف
  • دو سال عدم خسارت : ۳۵% تخفيف
  • سه سال عدم خسارت : ۴۵% تخفيف
  • چهار سال عدم خسارت و پس از آن : ۶۰% تخفيف
  • درصورتي‌كه اقساط در موعد مقرر پرداخت نشده باشد پس از بازديد مجدد اتومبيل و تاييد سلامت آن مجدداً بيمه‌نامه به جريان مي‌افتد؛ در غير اين‌صورت درصورتيكه اگر بخشي از خودرو آسيب ديده باشد، از تعهد بيمه گر خارج مي‌شود.
الف: حق بیمه
  • ماده ۱- اتومبیلهای سواری شخصی
    حق بیمه اتومبیلهای سواری که بیش از ده سال از ساخت آنها نمی‌گذرد بر اساس درصدی از ارزش مورد بیمه به ترتیب جدول زیر تعیین می‌گردد.

    ردیفمشخصات خودرو / حداکثر ارزش وسیله نقلیهتا
    ده میلیون ریال
    مازاد
    بر ده میلیون ریال
    مازاد
    بر بیست میلیون ریال
    مازاد
    بر سی میلیون ریال
    ۱تا ۴ سیلندر۱٫۲۱٫۶۲۲٫۴
    ۲۴ سیلندر به بالا۱٫۴۱٫۸۲٫۲۲٫۶
  • ماده ۲- اتومبیلهای سواری عمومی
    حق بیمه طبق ماده یک محاسبه و حسب مورد استفاده درصدی از کل حق بیمه به شرح زیر به آن اضافه خواهد شد.
    • اتومبیلهای سواری کرایه و تاکسی به میزان درصد ۵۰٪
    • اتومبیلهای ویژه آژانس و تعلیم رانندگی و کرایه خطی به میزان ۴۰ درصد ویژه آزمایش رانندگی ۴۰٪
  • ماده۳- وانت و انواع وسایط نقلیه بارکش: چهار مواد ـ نفت، گازوییل ، روغن و روغن سیاه۵/۲٪
    حق بیمه بدنه انواع بارکش بر حسب درصد از ارزش وسیله نقلیه به ترتیب جدول شماره ۲ محاسبه و تعیین می‌گردد.
    بخشنامه ۲۳۵۳/۳ مورخ ۱۳/۲/۷۴ خسارت ناشی از بارگیری و باراندازی 


    ردیفمشخصات خوردو بر اساس ظرفیت مجاز بارگیرینرخ (درصد)نوع اطاقک و یدک
    ۱وانت حداکثر تا دو تن۱٫۵معمولی و دوکابین
    ۲کامیونت حداکثر پنج تن۲٫۵اطاق بار معمولی (چوبی و فلزی)، کمپرسی، جرثقیل، کانتینر
    ۳کامیون و تریلر با انواع یدک بیش از پنج تن۳٫۵تانکر، حمل شیشه، کپسول گاز، حمل مرغ و سردخانه دار، حمل شیر
    ۱٫۷کفی
    ۲اطاق بار معمولی، تانکر (حمل شیر، روغن نباتی مایع، قیر و آب) تریلی کفی بغلدار (چوبی و فلزی) کامیون جرثقیل دار
    ۲٫۵کمپرسی، کامیون و تریلر بونکردار، سیمان و حمل گندم، پمپ انتقال بتون و حفاری چاه، (کانتینردار چادری و فلزی) یخچال دار و تانکرهای دو جداره، حمل شیر، میکسردار، حمل کپسول گاز، تانکر مخصوص حمل نفت و گازوییل حمل روغن موتور، کامیون مسقف مرغ زنده
    ۳تانکر مخصوص حمل بنزین و نفت جت
    ۳٫۵تانکر مخصوص حمل گاز و مواد اسیدی
    ۳٫۵کلیه وانت های دو کابین۲٫۵مزدا، نیسان، تویوتا، نیسان پی کاب، شورلت …

    تریلرهای با بیش از ۲۰ سال ساخت ۵٪ نرخ بایستی محاسبه شود.(تعرفه قدیم)
    تریلر کم شکن ولو ۷/۱ درصد (بدلیل سرعت کمتر که از تریلر معمولی دارد) کد۴۱و۷۲
  • ماده ۴- مینی بوس و اتوبوس
    حق بیمه انواع مینی‌بوس و اتوبوس بر حسب درصدی از ارزش وسیله نقلیه به ترتیب جدول زیر محاسبه و تعیین می‌گردد.
    ردیفمشخصات خودرو بر اساس ظرفیتنرخ (درصد)موارد استفاده وسیله نقلیه
    ۱مینی بوس تا ظرفیت ۲۱ نفر۳رفت و آمدهای عمومی شهری، بین شهری و خارج از شهر (پلاک کرایه)
    ۲٫۵جابجایی کارکنان، دانشجویان، محصلین (پلاک شخصی، دولتی)
    ۲انواع اتوبوس۳٫۵رفت و آمدهای عمومی شهری، بین شهری و خارج از شهر (پلاک کرایه)
    ۳جابجایی کارکنان، دانشجویان، محصلین (پلاک شخصی، دولتی)
  • ماده ۵- ماشینهای راهسازی و کشاورزی
    حق بیمه این نوع وسایل بترتیب جدول ذیل محاسبه و تعیین می‌گردد.
    ردیفمشخصات وسیله نقلیهنرخ درصدی از ارزش وسیله نقلیه
    ۱غلطک، کمباین، میکسر، اسکریپر، تیلر۱
    ۲بولدوزر، لودر چرخ زنجیری، گریدر، بیل مکانیکی، تراکتور، لیفت تراک، فینشر (پخش آسفالت)۱٫۵
    ۳لودر چرخ لاستیکی، دمپر۲
    ۴یونیماک، آسفالت تراشی۲٫۵
  • ماده ۶- اتومبیلهایی که دارای وسایل اضافی هستند:
    حق بیمه اتومبیلهایی که دارای لوازم و وسایل اضافی هستند مانند آمبولانس، ماشینهای آتش نشانی، اتومبیلهای حمل خون، آزمایشگاه‌های سیار، فرستنده‌های سیار و … (به استثناء اتومبیلهای سواری) از دو قسمت زیر تشکیل می‌گردد.
    • حق بیمه وسیله نقلیه که حسب مورد و نوع و سیستم آن بر اساس تعرفه خودروهای مشابه طبق مواد قبلی محاسبه خواهد شد.
    • حق بیمه لوازم و وسایل اضافی که بر اساس ۳ درصد ارزش لوازم و وسایل مذکور محاسبه و دریافت خواهد شد بدیهی است ارزش و وسایل و لوازم اضافی بایستی بطور دقیق و به تفکیک بر اساس مدارک مستند خرید به پیشنهاد بیمه‌گذار و با تایید کارشناس تعیین و اعلام گردد.
ب : فرانشیز

فرانشیز خسارت جزیی و کلی ناشی از پوشش‌های مورد تعهد برای کلیه وسایط نقلیه ذکر شده در موارد قبلی ده درصد مبلغ خسارت می‌باشد.

  • ماده ۷- به حق بیمه اتومبیلهای سواری (شخصی، دولتی و انواع کرایه ها) (موضوع مواد ۱و۲) که بیش از ده سال از ساخت آنها گذشته باشد سال اضافه بر ده سال، ۵ درصد حق بیمه سالیانه اضافه می‌گردد.
    بدیهی است صدور بیمه‌نامه بدنه برای کلیه وسایل نقلیه‌ای که بیش از بیست سال از ساخت آنها گذشته باشد موکول به کسب مجوز از قسمت اتومبیل و شخص ثالث می‌باشد.
  • ماده ۸- فرانشیز در بیمه بدنه
    بخشی از هر خسارت بعنوان فرانشیز به شرح ذیل بر عهده بیمه گذار می باشد.
    • فرانشیز خسارتهای جزیی ناشی از حادثه و آتش سوزی جهت کلیه وسایط نقلیه به شرح ذیل:
      • فرانشیز خسارت اول ۱۰% مبلغ خسارت حداقل ۵۰۰٫۰۰۰ ریال
      • فرانشیز خسارت دوم و به بعد ۲۰% مبلغ خسارت حداقل ۵۰۰٫۰۰۰ ریال
    • در صورت تحقق هر یک از موارد ذیل علاوه بر موارد مذکور ۱۰% به فرانشیز های اعلام شده فوق الاشاره اضافه میگردد(صرفاً درصد)
      • سابقه رانندگی راننده اتومبیل موضوع بیمه نامه بدنه در تاریخ حادثه کمتر از ۳سال باشد.
      • سن راننده در تاریخ حادثه کمتر از ۲۵ سال باشد.
    •  فرانشیز خسارت ناشی از حوادث تصادفات رانندگی در صورتیکه راننده وسیله نقلیه بیمه شده،مقصر حادثه نباشد و مسئول حادثه شخص ثالث شناخته شده ای باشد به نصف فرانشیز خسارت اول تقلیل میابد(درصد و حداقل).
    •  فرانشیز خسارت کلی ناشی از حادثه و آتش سوزی ۱۰% مبلغ خسارت تعیین میگردد.
    • فرانشیز خسارت سرقت اعم از جزیی و کلی ۲۰% مبلغ خسارت تعیین میگردد.
    • تبصره : چنانچه بیمه نامه ای برای مدت بیش از یکسال صادر شود و نرخ حق بیمه به صورت سالانه محاسبه شده باشد فرانشیز به صورت سالانه اعمال خواهد شد و در غیر اینصورت تعداد خسارات در مدت اعتبار بیمه نامه ملاک محاسبه فرانشیز خواهد بود.
  • ماده ۹ – تخفیفات در بیمه بدنه
    • تخفیف عدم خسارت:
      هرگاه اتومبیل بیمه شده از شروع قرارداد تا پایان بیمه نامه هیچگونه اعلام خسارتی از محل بیمه نامه نکند زمان تمدید بیمه نامه تخفیف عدم خسارت بر اساس بیمه ای تخفیف عدم خسارت براساس شورای عالی بیمه به شرح ذیل در میزان حق بیمه مربوطه اعمال خواهد شد.
      • برای سال اول ۲۵% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
      • برای سال دوم ۳۵% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
      • برای سال سوم ۴۵% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
      • برای سال چهارم و بعد ۶۰% حق بیمه در زمان تجدید بیمه نامه
    • تخفیف گروهی(کثرت تعداد)
      در صورتی که بیمه گذار بیش از یکصد دستگاه اتومبیل جهت پوشش بیمه بدنه معرفی نماید ۲۰% تخفیف گروهی اعطاء می گردد.
    • تخفیف اعضاء هیئتعلمی
      اعضاء هیئتعلمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی می توانند یک دستگاه اتومبیل شخصی متعلق به خود را با معرفی نامه از دانشگاه و موسسه آموزشی مربوطه با استفاده ۲۰% تخفیف بعنوان(تخفیف هیئتعلمی)تحت پوششبیمه بدنه قرار دهند.
    • تخفیف صفر کیلومتر
      صدور بیمه نامه بدنه برای خودروهای صفر کیلومتر که با ارایه مستندات مربوطه حداکثر بیش از یکماه از تاریخ از تاریخ ترخیص خودرو از کارخانه یا خروج آنها از مبادی ورودی کشور نگذشته باشد اعطای ۲۰% تخفیف صفر کیلومتر بلامانع می باشد.
    • تخفیف کارکنان شرکت و یا صنعت بیمه کشور
    • تخفیف ویژه نمایندگان و شبکه نمایندگی
      این تخفیف فقط به مسئول محترم شبکه نمایندگی و اعضای محترم هیئتمدیره شرکتهای خدمات بیمه ای تعلق گرفته و با ارایه معرفی نامه معتبر از معاونت امور نمایندگان برای یک دستگاه وسیله نقلیه به آنها قابل اعطا میباشد.
         
    • تبصره : بدیهی است مجموع تخفیفات اعطایی به حق بیمه هر فقره بیمه نامه بدنه از ۶۰% حق بیمه متعلقه تجاوز نخواهد نمود.
  • ماده ۱۰-حق بیمه‌نامه‌های کوتاه مدت: حق بیمه مندرج در بخش اول برای مدت یکسال تمام خواهد بود. در صورتی که مدت بیمه کمتر از یکسال باشد حق بیمه طبق جدول زیر تعیین خواهد شد.
    از ۱ روز تا ۵ روز۵٪ حق بیمه سالیانه
    از ۶ روز تا ۱۵ روز۱۰٪ حق بیمه سالیانه
    از ۱۵روز تا یکماه۲۰٪ حق بیمه سالیانه
    از یکماه تا دو ماه۳۰٪ حق بیمه سالیانه
    از دو ماه تا سه ماه۴۰٪ حق بیمه سالیانه
    از سه ماه تا چهارماه۵۰٪ حق بیمه سالیانه
    از چهارماه تا پنج ماه۶۰٪ حق بیمه سالیانه
    از پنج ماه تا شش ماه۷۰٪ حق بیمه سالیانه
    از شش ماه تا هفت ماه۷۵٪ حق بیمه سالیانه
    از هفت ماه تا هشت ماه۸۰٪ حق بیمه سالیانه
    از هشت ماه تا نه ماه۸۵٪ حق بیمه سالیانه
    از نه ماه تاده ماه۹۰٪ حق بیمه سالیانه
    از ده ماه تا یازده ماه۹۵٪ حق بیمه سالیانه
    از یازده ماه تا دوازده ماه۱۰۰٪ حق بیمه سالیانه
  • ماده ۱۱- قلمرو جغرافیایی پوشش قرارداد بیمه
    قلمرو جغرافیایی خطر یکی از موضوعاتی است که باید در بیمه نامه مشخص باشد،منظور از قلمرو جغرافیایی محدوده جغرافیایی است که چنانچه اتومبیل مورد بیمه در آن محدوده دچار حادثه بشود بیمه گر موظف به جبران خسارت میباشد و در صورتیکه اتومبیل از آن محدوده خارج شود تحت پوشش بیمه نخواهد بود در حال حاضر شرکتهای بیمه با دریافت حداقل ۵۰% کل حق بیمه سالانه بعنوان حق بیمه اضافی پوشش بیمه را شامل خارج از کشور نیز مینماید و شرط ذیل باید در بیمه نامه به صورت الحاقی قید گردد:
    • در صورت وقوع حادثه بیمه گذار موظف است نسبت به تهیه گزارش پلیس از کشوری که حادثه در آن اتفاق افتاده اقدام و آن را همراه با عکس از مواضع آسیب دیده اتومبیل و فاکتورهای مربوط به تعمیرات و پس از تایید مدارک یاد شده توسط سفارتخانه یا کنسولگری ایران واقع در کشور مذکور به بیمه گر تحویل نماید.
    • خسارت در ایران طبق شرایط بیمه نامه پرداخت میگردد و بیمه گر هیچگونه تعهدی در مورد تهیه و یا اخذ مجوز خروج ارز از کشور جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

مراحل صدور بيمه‌نامه بدنه در زير تشريح شده است:

  1. مشتري صدور بيمه‌نامه‌ بدنه ، درخواست خود را طي نامه‌اي، با تكميل فرم پيشنهاد بيمه بدنه وسيله نقليه به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه تحويل مي‌دهد.
  2. مشتري جهت بازديد اوليه به پاركينگ فرستاده مي‌شود. كارشناسي بازديد اوليه از موردبيمه جهت صدور بيمه‌نامه بدنه الزامي است و پس از تاييد مدارك و انجام مراحل، علاوه بر صدور بيمه‌نامه بدنه براي موردبيمه سند بيمه ‌بدنه‌ اتومبيل نيز صادر مي‌شود.
    چنانچه بيمه گزار قبل از پايان مهلت اعتبار بيمه بدنه مجددا براي سال بعد اقدام به خريد بيمه نامه نمايد نيازي به بازديد اوليه نمي باشد . اما اگر تاريخ اعتبار بيمه نامه پايان گرفته و مشتري پس از پايان مهلت بيمه اقدام به خريد بيمه نامه مجدد بنمايد لازم است كه اتومبيل وي توسط كارشناس مجدداً بازديد و سلامت مورد بيمه تاييد شود.
  3. درمورد بيمه‌نامه‌هاي خصوصي در انتهاي فرم توسط اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه، تقاضاي بازديد و تهيه گزارش كارشناسي با ذكر نام كارشناس تكميل مي‌گردد. كارشناس بازديد، از خودروها بازديد بعمل آورده و “گزارش بازديد اوليه” را كه در دو نسخه مي‌باشد، تكميل مي‌كند. گزارش بازديد اوليه توسط مشتري و كارشناس تاييد و امضا مي‌شود.
    گزارش بازديد اوليه در دو نسخه زير توزيع مي‌گردد:
    • يك نسخه از آن به مشتري تحويل داده مي‌شود.
    • نسخه دوم آن به اداره صدور تحويل داده مي‌شود.
  4. در صورتيكه هريك از شرايط زير اتفاق بيفتد، اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل طي نامه‌اي درخواست مجوز از اداره نظارت بر صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل را مي‌نمايد:
    • خودرو روتين بازار نباشد.
    • بيش از ۲۰ سال از عمر آن گذشته باشد
    • ارزش خودرو زياد باشد.
  5. اداره نظارت بر صدور بيمه‌نامه‌ها پس از بررسي درخواست، طي نامه‌اي مجوز صدور بيمه‌نامه را به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل ارسال مي‌نمايد.
  6. پس از تحويل گزارش بازديد اوليه، اطلاعات آن و فرم پيشنهاد بيمه بدنه توسط اداره صدور در برنامه مكانيزه صدور (مبتني بر سيستم پايه يونيكس) ثبت شده و حق‌بيمه توسط برنامه مكانيزه صدور (مبتني بر سيستم پايه يونيكس)محاسبه و “فيش نقدي” براساس آن تكميل مي‌شود.
    بر اساس ارزش وسيله نقليه، حق‌بيمه خطرات اصلي محاسبه و مابقي خطرات هر يك ۵ درصد حق‌بيمه خطرات اصلي را شامل مي‌شوند. در نهايت حق‌بيمه نهايي محاسبه و تعيين مي‌شود.
    درصورتيكه مشتري درخواست پرداخت حق‌بيمه به صورت قسطي را داشته باشد، ۳۰ درصد آن محاسبه و به صورت نقدي دريافت مي‌شود و مابقي مبلغ در ۴ تا ۸ قسط قابل پرداخت مي‌باشد. به مشتري تذكر داده مي‌شود مبني بر پرداخت به موقع اقساط كه در صورت عدم پرداخت به‌موقع اقساط بيمه‌گر تعهدي به بيمه‌گزار نخواهد داشت.
    پس از پرداخت اقساط، فيش واريزي توسط بيمه‌گزار، در برنامه مكانيزه صدور (مبتني بر سيستم پايه يونيكس) ثبت و براي بيمه‌گزار “گواهي دريافت حق‌بيمه” صادر مي‌شود. درصورتي‌كه اقساط در موعد مقرر پرداخت نشده باشد پس از بازديد مجدد اتومبيل و تاييد سلامت آن مجدداً بيمه‌نامه به جريان مي‌افتد؛ در غير اين‌صورت درصورتيكه اگر بخشي از خودرو آسيب ديده باشد، از تعهد بيمه خارج مي‌شود.
  7. براي پرداخت حق‌بيمه ادارات و سازمانهاي دولتي فرصت بيشتري در نظرگرفته شده است.
  8. فيش‌هاي نقدي توسط اداره صدور صادر ودر سه نسخه زير جهت پرداخت، به مشتري تحويل داده مي‌شود.
    يك نسخه از آن به شعبه دريافت كننده وجه تحويل داده مي‌شود.
    نسخه دوم آن به اداره كل حسابداري و آمار بيمه ايران ارسال مي‌گردد.
    نسخه سوم آن مخصوص بانك است كه در بانك باقي مي‌ماند.
  9. مشتري پس از واريز مبلغ حق‌بيمه، “فيش واريزي” را به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه تحويل داده و ” گواهي دريافت حق‌بيمه” صادر مي‌شود.
    قبض‌هاي گواهي دريافت حق‌بيمه با دو امضا معتبر است.
  10. مشتري گواهي دريافت حق‌بيمه دريافتي را به اداره كل حسابداري و آمار ارايه و قبض در اين اداره “رسيد” مي‌شود.
    رسيد صادر شده توسط اداره كل حسابداري و آمار در سه نسخه زير توزيع مي‌گردد:
    • يك نسخه از آن به مشتري تحويل داده مي‌شود.
    • نسخه دوم آن به همراه فيش در اداره كل حسابداري و آمار مي‌ماند.
    • نسخه سوم آن در اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه، بايگاني مي‌گردد.
  11. پس از دريافت رسيد توسط اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه، “بيمه‌نامه بدنه خصوصي”، و يا “كارت گواهينامه بيمه‌بدنه‌ اتومبيل” صادر مي‌شود.
    • بيمه‌نامه بدنه خصوصي در ۴ نسخه زير توزيع مي‌شود:
      • نسخه اول آن به بيمه‌گزار تحويل داده مي‌شود.
      • نسخه دوم آن به همراه فيش واريزي به اداره‌كل حسابداري و آمار ارسال مي‌گردد.
      • نسخه سوم آن در شعبه مورد نظر بايگاني مي شود.
      • نسخه آخر آن درصورتيكه بيمه‌نامه توسط نمايندگي صادر شده باشد در نمايندگي، بايگاني مي‌شود.
  12. پس از صدور بيمه‌نامه بدنه فرم پيشنهاد بيمه‌بدنه، گزارش بازديد اوليه و رونوشتي از بيمه‌نامه صادر شده در اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي بدنه بايگاني مي‌شود.
  13. در پايان ماه، كارشناسان اداره نظارت بر صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل، با استفاده از سيستم اتوماسيون اداري و فرآيندها، بيمه‌نامه‌ها و الحاقي‌هاي صادره توسط شعبه را كنترل مي‌نمايند. (هر يك مسيول كنترل چند استان مي‌باشند) درصورت وجود اشكال، اداره نظارت بر صدور بيمه‌نامه‌ها طي نامه‌اي ايراد موجود را به اطلاع شعبه مربوطه مي‌رساند.
  14. شعبه صدور بيمه ايراد مطرح شده را پيگيري مي‌كند. پس از ااعمال اصلاحات، طي نامه‌اي اصلاح را به‌همراه الحاقي صادر شده به اداره نظارت بر صدور بيمه نامه‌ها ارسال مي‌نمايد.
  • فرآيند صدور بيمه بدنه دولتي (قراردادي)


    مراحل صدور قرارداد بيمه‌بدنه دولتي در زير تشريح شده است:
    1. مشتري عقد قرارداد بيمه‌بدنه دولتي، درخواست خود را طي نامه‌اي يا با تكميل فرم صورت مشخصات وسايل نقليه موسسات دولتي براي بيمه‌بدنه به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي دولتي تحويل مي‌دهد.
    2. مشتري جهت بازديد اوليه به پاركينگ فرستاده مي‌شود.
      درصورتيكه تعداد خودروها زياد باشد، يا هريك از خودروها مي‌بايست بطور تك‌ تك جهت بازديد اوليه به پاركينگ شركت بيمه آورده شود و يا درصورت درخواست مشتري(كتباً و يا طي نامه)، طي نامه‌اي حكم كارشناس مبني بر بازديد خودروها در محل صادر مي‌شود.
    3. كارشناس بازديد، از خودروها بازديد بعمل آورده و “گزارش بازديد اوليه” را كه در دو نسخه مي‌باشد، تكميل مي‌كند. گزارش بازديد اوليه توسط مشتري و كارشناس تاييد و امضا مي‌شود. گزارش بازديد اوليه در دو نسخه زير توزيع مي‌گردد:
      • يك نسخه از آن به مشتري تحويل داده مي‌شود.
      • نسخه دوم آن به اداره صدور تحويل داده مي‌شود.
    4. در صورتيكه هريك از شرايط زير اتفاق بيفتد، اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل طي نامه‌اي درخواست مجوز از اداره نظارت بر صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل را مي‌نمايد:
      • خودرو روتين بازارا نباشد.
      • بيش از ۲۰ سال از عمر آن گذشته باشد.
      • ارزش خودرو زياد باشد.
    5. پس از تحويل گزارش بازديد اوليه، اطلاعات آن توسط اداره صدور در برنامه مكانيزه صدور (مبتني بر سيستم پايه يونيكس) ثبت شده و حق‌بيمه توسط برنامه مكانيزه صدور (مبتني بر سيستم پايه يونيكس)محاسبه و “فيش نقدي” براساس آن تكميل مي‌شود.
      درصورتيكه مشتري درخواست پرداخت حق‌بيمه به صورت قسطي را داشته باشد، ۳۰ درصد آن محاسبه و به صورت نقدي دريافت مي‌شود و مابقي مبلغ در ۴ تا ۸ قسط قابل پرداخت مي‌باشد. به مشتري تذكر داده مي‌شود مبني بر پرداخت به موقع اقساط كه در صورت عدم پرداخت به‌موقع اقساط بيمه‌گر تعهدي به بيمه‌گزار نخواهد داشت.
      پس از پرداخت اقساط، فيش واريزي توسط بيمه‌گزار، در برنامه مكانيزه صدور (مبتني بر سيستم پايه يونيكس) ثبت و براي بيمه‌گزار “گواهي دريافت حق‌بيمه” صادر مي‌شود. درصورتي‌كه اقساط در موعد مقرر پرداخت نشده باشد پس از بازديد مجدد اتومبيل و تاييد سلامت آن مجدداً بيمه‌نامه به جريان مي‌افتد؛ در غير اين‌صورت درصورتيكه اگر بخشي از خودرو آسيب ديده باشد، از تعهد بيمه خارج مي‌شود.
      براي پرداخت حق‌بيمه ادارات و سازمانهاي دولتي فرصت بيشتري در نظرگرفته شده است.
    6. فيش‌هاي نقدي توسط اداره صدور صادر شده در سه نسخه زير جهت پرداخت به مشتري تحويل داده مي‌شود.
      • يك نسخه از آن به شعبه دريافت كننده وجه تحويل داده مي‌شود.
      • نسخه دوم آن به اداره كل حسابداري و آمار بيمه ايران ارسال مي‌گردد.
      • نسخه سوم آن مخصوص بانك است كه در بانك باقي مي‌ماند.
    7. مشتري پس از واريز مبلغ حق‌بيمه، “فيش واريزي” را به اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي دولتي تحويل داده و ” گواهي دريافت حق‌بيمه” صادر مي‌شود.
      قبض‌هاي گواهي دريافت حق‌بيمه با دو امضا معتبر است.
    8. مشتري گواهي دريافت حق‌بيمه دريافتي را به اداره كل حسابداري و آمار ارايه و قبض در اين اداره “رسيد” مي‌شود.
      رسيد صادر شده توسط اداره كل حسابداري و آمار در سه نسخه زير توزيع مي‌گردد:
      • يك نسخه از آن به مشتري تحويل داده مي‌شود.
      • نسخه دوم آن به همراه فيش در اداره كل حسابداري و آمار مي‌ماند.
      • نسخه سوم آن در اين  شعبه مورد نظر بايگاني مي‌گردد.
    9. پس از دريافت رسيد توسط اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي دولتي، “قرارداد بيمه‌بدنه” منعقد مي‌گردد.
      قرارداد بيمه‌بدنه دولتي در سه نسخه زير توزيع مي‌گردد:
      • نسخه اول آن به بيمه‌گزار تحويل داده مي‌شود.
      • نسخه دوم آن به اداره كل حسابداري و آمار ارسال مي‌گردد.
      • نسخه سوم آن در اين شعبه مورد نظر بايگاني مي‌شود.
    10. پس از انعقاد قرارداد، يك نسخه از آن جهت تاييد به اداره نطارت بر صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل ارسال مي‌شود. پس از تاييد، اداره صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل براي هريك از خودروها، “كارت گواهينامه بيمه‌بدنه‌ اتومبيل (براي دولتي‌ها)” و “بيمه‌نامه بدنه اتومبيل (براي خصوصي‌ها)” صادر مي‌نمايد.
      صورت مشخصات وسايل نقليه موسسات دولتي براي بيمه‌بدنه به قرارداد بيمه‌بدنه دولتي پيوست و براي هر يك از خودروها جداگانه كارت گواهينامه بيمه‌بدنه ‌اتومبيل صادر مي‌شود.
    11. در پايان ماه، كارشناسان اداره نظارت بر صدور بيمه‌نامه‌هاي اتومبيل، با استفاده از سيستم اتوماسيون اداري و فرآيندها، بيمه‌نامه‌ها و الحاقي‌هاي صادره توسط شعبه را كنترل مي‌نمايند. (هر يك مسيول كنترل چند استان مي‌باشند) درصورت وجود اشكال، اداره نظارت بر صدور بيمه‌نامه‌ها طي نامه‌اي ايراد موجود را به اطلاع شعبه مربوطه مي‌رساند.
    12. شعبه صدور بيمه ايراد مطرح شده را پيگيري مي‌كند. پس از ااعمال اصلاحات، طي نامه‌اي اصلاح را به‌همراه الحاقي صادر شده به اداره نظارت بر صدور بيمه نامه‌ها ارسال مي‌نمايد.